Får ofta återkommande frågor om SEO & sökmotoroptimering. Här finner du ett urval av dessa.

Hur vet jag om länkar är bra/dåliga för SEO?

Kvalitén av inkommande länkar kan bedömmas genom att se över hur förtroendeingivande sajten är och hur relevant innehållet är.
Endast Do-follow länkar ger verklig länkkraft. No-follow länkar kan dock vara bra eftersom det ökar exponeringen och genererar trafik till din sajt.

Vanliga termer och nyckeltal för att värdera och jämföra länkar:

  1. Antal unika sajter som länkar
  2. Domain authority
  3. Page authority
  4. Mozrank (Moz motsvarighet till PageRank)

Är Google PageRank viktig?

Nej, PageRank har inte uppdaterats på över 2 år i skrivande stund. Det är däremot fortfarande en rankingfaktor. Om du trots detta vilja följa PageRank skulle jag rekommendera Mozrank (nyckeltal från Moz) som är bland de närmaste man kan komma Googles PageRank framtaget enligt liknande principer.

Kan jag bli straffad utan att jag ser det?

Ja. Vid allvarligare straff får du ett meddelande i Google Search Consolse (tidigare Google Webmaster Tools). Har vid flera tillfällen sett att det har hänt i mindre skala utan meddelande eller varning från Google. Kan har bl a påverkats av Panda-uppdateringen, att det är för många annonser eller att sidan inte är mobil-vänlig.

Hur lång bör en artikel/sida vara?

Flera studier har visat att sidor med mer än 2000 ord har större chanser att ranka högre. Innehållet behöver givetvis även vara värdefullt och innehållsrikt samt svara på vanliga frågor etc.

Min egna webbavdelning

Digital1 kan webbplatser, sajter och hemsidor så att ni kan fokusera på det ni gör bäst. 980 SEK / timme.

Min egna webbavdelning

Digital1 kan webbplatser, sajter och hemsidor så att ni kan fokusera på det ni gör bäst. 980 SEK / timme.

Hur ofta bör jag uppdatera innehåll på min webbplats?

Det finns inget exakt svar på detta. Det beror nämligen på flera olika faktorer som nisch och konkurrens. Generellt så ökar dina chanser att ranka högre ju mer innehåll du har. Försök att undvika att ha för mycket snarlikt innehåll om du inte använder kanoniska url:er (Rel=”canonical”) på sidorna.

Är laddningstid en viktig SEO-faktor?

Ja, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Laddar sidan snabbt och på max ett par sekunder så kan du vara lugn. Tar det mer än 5-10 sekunder skulle det inte förvåna mig om du tappar placeringar och bör se över hur du kan förbättra laddningstiden.

Hur bör inkommande länkar se ut i ankartexterna?

Du bör ha en varierande spridning av olika ankar-texter så att det ser naturligt ut. Varumärkesnamn bör finnas i åtminstone hälften av länkarna och får gärna varieras. För stor andel av ”övero-ptimerade” länkar höjer röd varningsflagg hos Google och kan leda till mindre straff och förlorade placeringar.

Hur lång tid tar det att se resultat inom SEO?

Dagar, veckor, månader eller ibland år. Det beror helt på hur din nisch och konkurrens ser ut, hur mycket resurser du investerar i SEO och hur bra inkommande länkar är.

En helt ny webbplats tar längre tid se tydliga resultat jämfört med en större och redan etablerad sajt. Rekommenderar att fokusera på mindre konkurrensutsatta sökord till en början innan sajtens värde har ökat en del.

Vad är viktigast av On-Page SEO och Off-page SEO?

Båda är i teorin lika viktiga. Har sett fler sajter med dåligt innehåll och mycket starka länkar ranka högre än sajter med bra innehåll och få länkar. Prioriteringen beror i huvudsak på var i processen ni är med SEO-arbetet. Har ni precis lanserat ny hemsida skulle jag rekommendera att börja med on-page optimering så att ni har en teknisk och innehålls-mässig grund för att sedan börja länk-arbetet. Det bästa är givetvis att arbeta med båda delarna samtidigt om det finns resurser för det.