Allt fler tillbringar mer tid på nätet nu än förut och i takt med att den digitala världen växer är det upp till företagen att göra sitt bästa för att inte halka efter i utvecklingen.

Internet är inte bara en viktig säljkanal utan även ett av de absolut bästa sätten att marknadsföra sig till nya kunder. På sådant sätt blir din webbplats basen för kommunikationen du önskar förmedla och kvalitén av den en direkt återspegling av ditt företag. Samtidigt kan en webbplats vara en kostsam investering och vet man inte vad man letar efter är det lätt att hamna fel. Idag finns det t ex flera företag som erbjuder gratis webbplatser. Dessa kan i många fall låta som ett vettigt ekonomiskt val. Särskilt för företag som inte räknar med att växa sin verksamhet betydande, ex. fotografer, konstnärer eller hantverkare. Om du har stora ambitioner bör du känna till de nackdelar och fallgropar som ”gratis” kan medföra.

 

”Om du har stora ambitioner bör du känna till de nackdelar och fallgropar som ”gratis” kan medföra.”

 

featured-image
 

Få saker i livet är gratis på riktigt

Det finns ett talesätt som säger att om du inte betalar så är det du som är produkten. Inom nationalekonomi pratar man istället om att det inte finns några gratis luncher. Men de två betyder egentligen samma sak. Ingen jobbar gratis och om du inte betalar så tjänar de pengar på något annat vis.

1. Reklam

Reklam på din sida. Dessa intäkter är direkt beroende av trafiken du generar men det betyder inte att du får en del av kakan. Du har dessvärre heller ingen kontroll över vad de visar och om du har otur är reklamen oseriös eller opassande. Vilket ger en direkt negativ effekt på ditt varumärke.

2. Extra tjänster

Många av gratisföretagen erbjuder egentligen en så kallad ”freemium” modell vilket innebär att det tillkommer extra kostnader om du vill utnyttja fler tjänster. Det kan vara allt från image hosting, email, designval till datatransfer, vilka vanligtvis skulle ingå.

3. Hyr webbplatsen

Du äger inte din webbplats, du hyr den. Eftersom du inte betalar så är det företaget som äger den och all content. Detta innebär att de när som helst kan stänga ner sidan utan någon vidare anledning. Även om det är på grund av ett missförstånd så kan det ta lång tid innan problemet är åtgärdat. De kan också sälja den data som din sida genererar och i värsta fall till dina konkurrenter.

 

Kvalité avgör vilken kund du får

Man måste utgå från att de som letar efter företag på Internet också har en bild av vad de letar efter. Detta innebär att dina kunder oftast redan vet vad de vill ha innan de hittar dig. Din uppgift blir därmed att särskilja dig från dina konkurrenter och på Internet finns det få bättre sätt än att ha en förstklassig webbplats.

4. Domännamn

www.dittföretag.gratiswebsida.com. Så kan din adress se ut om du använder en gratis webbplats. För många kunder kan detta ge ett intryck av låg seriositet. Dessutom marknadsför du samtidigt företaget som förser dig din webbplats varje gång du ger bort din adress.

5. Begränsningar

Låg design och layout. När du skapar din webbplats via ett gratis hemsideverktyg finns det begränsade designval. Om du sen vill ändra eller lägga till något kan det visa sig vara komplicerat och förmodligen kostar det extra. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att design har en estetisk funktion lika mycket som en praktisk.

6. Dålig konstruktion

Att bygga en webbplats är mycket som att bygga ett hus. Det finns många olika sätt att göra det på och några av dem är självklart fel. Men oftast är vad som skiljer en dålig sida från en bra mer än bara personlig smak. Istället handlar det om praktiska saker, såsom – hur lätt är det för kunden att hitta vad den letar efter? Förstår man allt som finns på sidan?

 

Din digitala kundmottagning

Precis som i en fysisk lokal förväntar sig dina besökare alltid en bra service. Din webbplats blir på ett sätt ditt virtuella kontor. Om den tar lång tid på sig att ladda, eller riskerar att ligger nere kan detta ge ett oseriöst intryck för många besökare.

7. Dålig bandbredd

Långa laddningstider och dålig bandbredd. Data kostar pengar och din bandbredd är ofta begränsad. Av samma anledning väljer gratis leverantörer att lägga många sidor på samma server vilket riskerar göra att din sida laddas sakta. En undersökning [1] visar att 47 % av användare förväntar sig att en sida ska laddas färdigt under två sekunder och att 40 % överger en sida som tar längre än tre sekunder att ladda.

8. SEO-begränsningar

Dålig SEO. Om du vill konkurrera på Internet så vet du hur viktigt det är att kunder hittar dig. Med hjälp av SEO kan du göra så att sökmotorerna listar dig högre än dina konkurrenter men detta är högst beroende av din hemsida och din content. Om du istället använder en gratis leverantör blir det svårare för sökmotorerna att hitta dig, särskilt hos konkurrensutsatta sökord.

9. Låg trovärdighet

På samma sätt som ditt kontor är en reflektion av ditt företag är även en webbplats det. Utseendet och kvalitén kan därför vara lika stor som skillnaden mellan att ditt kontor ligger i en källarvåning eller en hel kontorsbyggnad.

 

Man betalar för trygghet

Du driver ett företag och det sista du vill göra är att själv behöva se efter det praktiska i ditt virtuella kontor. Du gör bäst i att ha någon kompetent som löser problemen åt dig istället för att du lägger dina dyrbara timmar på att försöka göra något som ett proffs enkelt kunde ha fixat åt dig. På sådant sätt håller du dig till det du gör bäst och maximerar ditt företags output.