Det är en hel del saker som kan gå fel vid lansering av ny hemsida. Här har vi summerat de viktigaste punkterna att ha i åtanke.
Fick i uppdrag av ett företag som omsätter 70 mkr per år att städa upp deras synlighet på Google efter en misslyckad lansering. De tappade ca 50 % av sin trafik under två månader pga av en helt ny påkostad och väldigt tilltalande hemsida. Undviker helst att tänka på hur mycket intäkter som gick förlorade under den här perioden.
Listan är relevant för dig som är:
- Marknadschef
- VD & ägare av mindre bolag
- Webbansvarig & webmaster
- Projektledare & beställare
- IT-ansvarig
Innehåll & text
Innehållet är tydligt strukturerat?
Alla sidor är tillgängliga med max 3 klick från startsidan
All text är fri från stavfel?
Rubriker och text är lättläst och relevant?
Logotyp länkar till startsida?
Alla länkar fungerar?
Kontaktformulär och andra formulär fungerar?
Design & användarvänlighet
Kontakt-uppgifter är supertydliga?
Tilltalar webbplatsen er målgrupp?
Är webbplatsen förtroendeingivande?
Har du en Favicon (ikon bredvid sidtiteln i webbläsarfönstret)?
Sidan tar inte mer än 3 sekunder att ladda?
Sidan ser bra ut i både Chrome, Safari, Firefox & Internet Explorer?
Sidan ser bra ut i mobil eller läsplatta och är mobilvänlig?
Finns det en 404-sida?
Sökmotoroptimering
Alla sidor har en unik sidtitel?
Alla sidor har en unik meta description?
Alla sidor har rubriker med h1, h2 & h3?
URL:er innehåller inte konstiga tecken eller siffror som är irrelevanta?
Bilder har Alt-text (alt=”bildbeskrivning”)?
Sidan innehåller en dynamisk sidkarta som sökmotorer kommer åt?
Länkar som inte kommer att fungerar vid lansering är 301 pekade?
Google Search Console är korrekt uppsatt för webbplatsen?
Sidan blockeras inte för sökmotorer med noindex, nofollow eller
robots.txt?
Sociala medier
Syns ni i de sociala medier där er målgrupp befinner sig?
Är det enkelt för besökare att dela värdefullt innehåll?
Fungerar alla sociala medie-knappar och länkar?
Är ni förberedda på att svara på eventuella frågor och kommentarer?
Statistik & analys
Google Analytics eller annan statistik/spårning är implementerat?
Spårar ni de viktigaste målen så att ni kan utvärdera olika kanaler?
Finns spårningskoden på alla sidor som ni vill spåra?
Har ni blockerat era egna IP-adresser för mer korrekt data?
Säkerhet & riskhantering
Har du löpande backup av webbplatsen om något skulle gå snett?
Ser du om webbplatsen slutar fungera innan kunderna upptäcker det?
Använder ni säkra användarnamn och lösenord till era CMS-inloggningar?
Har ni satt upp rutiner för uppdateringar av CMS som t ex WordPress, Joomla & Drupal?
Övriga tips
Lansera inte på en fredag kl 16:00 om inte alla är tillgängliga över helgen
Är alla förberedda på lanseringen internt?
Har ni tänkt att meddela kunder eller ej?
En kommentar
P
Snyggt!
Mvh
P